Imago is voor 77% van de Nederlandse boardrooms het belangrijkste issue
Sander Beekman | maart 2015, Bron: marketingonline.nl
Bedrijven vooral bang voor de impact van negatieve publiciteit.
Dat blijkt volgens organisatiebureau Berenschot uit hun onderzoek 'Strategy Trends 2015', dat ze hielden onder 323 ondernemers, bestuurders en topmanagers. Zij vrezen dat negatieve publiciteit een grote impact kan hebben op de sales in hun bedrijf of sector.
Extreme transparantie
Organisaties staan meer dan ooit bij klanten en consumenten in de schijnwerpers. Door extreme transparantie groeit de noodzaak om (inter)actief te handelen. Met name de relatie met de klant zal door velen ingrijpend worden veranderd.
80% wijzigt businessmodel
Ruim 80 procent van de ondervraagden verwacht dit jaar hun businessmodel te wijzigen. Roel van Lanen, senior strategieconsultant bij Berenschot: 'Slechts 20 procent laat alles bij het oude. De rest beweegt. Dat zijn niet zozeer bedrijven die in de problemen zitten, als wel die succesvol zijn. Die passen zich aan voordat dit noodzakelijk is en verkeren daardoor in een permanente staat van transitie. Zij starten pilots, proberen nieuwe dingen uit, zijn gretig en passen hun organisatie voortdurend aan. Voor de komende jaren is die aanpak de sleutel tot succes.
Het volledige rapport is via Berenschot gratis te verkrijgen. Lees verder
|